top of page

Het verhaal van Vlaanderen: minder uren geschiedenis in het Gemeenschapsonderwijs.

​

Terwijl elke week meer dan een miljoen Vlamingen naar Het verhaal van Vlaanderen kijkt, beslist het Gemeenschapsonderwijs (GO!) om de lesuren geschiedenis met een kwart te verminderen. Leraars geschiedenis vragen al lang niet minder maar meer uren geschiedenis. Het vergt veel tijd en energie, en vakinhoudelijke en vakdidactische expertise van de leraar, om leerlingen historisch te leren denken. 

​

Er moet een stevige basis aan kennis en inzicht worden opgebouwd met hen over verleden en heden, en over hoe historische kennis wordt opgebouwd.  Pas dan kunnen leerlingen een helder onderscheid maken tussen waardevolle en waardeloze historische representaties. Pas dan leren ze informatie kritisch beoordelen, en het onderscheid tussen feit, mening en interpretatie zien. Pas dan begrijpen ze de mechanismen achter gebruik en misbruik van het verleden. Pas dan zien ze in hoe ook gewone mensen en groepen in verleden en heden de kracht hebben om verandering teweeg te brengen in de samenleving. Pas dan zien ze dat er verschillende kanten aan een verhaal zijn, en leren ze genuanceerd denken. Voor dit geïnformeerd en kritisch burgerschap staat geschiedenisonderwijs, dat zo leerlingen wil wapenen tegen simplismen, zwart-witredeneringen en complotdenken die de kern vormen van extremisme. De strijd tegen extremisme staat prominent in het Charter van het GO! 

​

Geschiedenis is samen met de levensbeschouwelijke vakken en aardrijkskunde het best geplaatst om burgerschapscompetenties te realiseren. In plaats van de bestaande vakken te versterken gooit het GO! de lessentabellen in de versnipperaar. De confettivakjes die daar uitkomen hebben onvoldoende kritische massa om te kunnen slagen. Dat daarbij uitgerekend het geschiedenisonderwijs op de schop gaat is niet aanvaardbaar. Wij vragen dan ook met aandrang dat het GO! de lessentabellen herbekijkt.

bottom of page